Često postavljana pitanja
Vrste električni vozila (EV)
Električna vozila su automobili, autobusi, quadovi, motocikli, mopedi, skuteri ili tricikli i druga električna vozila koja su u svojoj funkciji namenjena vožnji na javnim putevima ili drugim javnim površinama.
Razlikuju se u pogonskom načinu rada:
Potpuno električna vozila – pogon je električni motor. Baterije se napajaju iz spoljašnje mreže i regenerišu energiju pri kočenju.
Hibridna vozila – za pokretanje koriste dva ili više izvora energije, umjesto jednog kao kod tradicionalnih automobila. Najčešća je kombinacija benzinskog ili dizel motora sa elektromotorom. Baterije se napajaju od alternatora koji pokreće motor s unutarnjim sagorevanjem i regeneriše snagu pri kočenju.
Metode punjenja
Punjenje baterije električnog vozila se najčešće provodi direktno sa mreže.
U Europi se koriste standardni IEC 62196 utikači, utičnice, spojnice vozila i konektori za punjenje električnih vozila, koji definišu nekoliko metoda punjenja.
Sporo punjenje, pogodno za manja e-vozila
Punjenje naizmeničnom strujom preko monofazne ili trofazne utičnice, maksimalne struje 16 A (ili 3x16A za trofaznu), sa maksimalnom snagom punjenja od 3,7 kW (11 kW za trofazni izvor napajanja). šuko, industrijska utičnica.
Ispravljač koji pretvara naizmenični napon u jednosmernu struju je ugrađen u vozilo.
Vreme punjenja: 11-12 sati
Sporo punjenje, pogodno za veća e-vozila
Punjenje naizmeničnom strujom (AC) preko monofazne ili trofazne utičnice, maksimalne struje 32 A (ili 3x32A za trofaznu), sa maksimalnom snagom od 7,4 kW (22 kW za trofazni izvor napajanja) – npr. industrijska utičnica.
Ispravljač koji pretvara naizmenični napon u jednosmernu struju je ugrađen u vozilo.
Vreme punjenja: 3-8 sati
Srednja brzina punjenja
Punjenje naizmeničnom strujum (AC) preko specijalnih monofaznih ili trofaznih utičnica, maksimalne struje 32 A (dopuštene su i veće vrednosti), punjač i električno vozilo priključeni su na upravljačku liniju koja omogućuje kontrolu napajanja, maksimuma snage punjenja 7,4 kW (ili 22 kW za trofazni izvor napajanja) – npr. tipa 1, tipa 2, tipa 3. Ispravljač koji pretvara naizmenični napon u jednosmernu struju je ugrađen u vozilo. Ova se metoda uglavnom koristi za punjenje električnih vozila na javnim stanicama za punjenje.
Brzo punjenje
Punjenje jednosmernom strujom (DC) preko posebnih utičnica, maksimalne struje 400A, do napona od 250 V, tipična snaga punjenja od 20 kW do 150 kW. Stanica za punjenje i električno vozilo spojeni su na upravljačku liniju koja omogućuje kontrolu snage punjenja – npr. CHAdeMO, CCS, Tesla kompresor. Ispravljač je u stanici za punjenje i napajanje je visokog napona, tako da su stanice za punjenje u DC modu takođe veće i prikladne za stvaranje veće infrastrukture za punjenje (poslovno i javno punjenje).
Vreme punjenja: 10 – 20 minuta (približno 50% napunjenih baterija)
Utičnice i utikači za punjenje električnih vozila:
Stanice za punjenje (EVSE) se međusobno razlikuju u zavisnosti od utičnica koje se nalaze na njima. Većina modernih stanica za punjenje (EVSE) imaju utičnice opremljene sa vodovima za prenos podataka (data) i energetskim vodovima, koji se razlikuju po broju faza (1 ili 3) i vrsti struje punjenja (DC ili AC). Komunikacija sa automobilom omogućuje stanici za punjenje da detektuje kada je baterija napunjena i da u skladu sa tim zaustavi punjenje. Takođe otključava/zaključava kabelsku bravu kako bi se sprečila krađa ili odvajanje kabela.
Postoje nekoliko standardizovanih tipova utičnica:
CEE priključnica (IEC 60309-1, IEC 60309-2)
Utičnica s zaštitnim kontaktom za uzemljenje (IEC 60884-1)
Utičnica i utikač za naizmenične monofazne spojnice nazvane Tip 1 ili Yazaki (SAE J1772-2009)
Utičnica i utikač za naizmenično trofazno povezivanje spojnice Tip 2 ili Mennekes (IEC 62196-2)
Utikač za direktnu strujnu vezu nazvan CHAdeMO (tip 3)
Kombinovana utičnica – nazvana Combo 2, koja integriše jednofazni i trofazni AC i DC u jednu utičnicu na bočnoj strani vozila (IEC 62196-3).
Tip 2 je standardni sisitem punjenja za EU.
Budući da je ovo relativno novo područje, koje počinje da postoji u Srbiji, pripremili smo rečnik osnovnih izraza i pojmova :
Osnovna izolacija – izolacija opasnih delova pod naponom, koja pruža osnovnu zaštitu.
Kabel – oprema koja se koristi za uspostavljanje veze između električnog vozila i punjača
Punjač – ispravljač koji obavlja potrebne funkcije za punjenje baterije.
Spoljašnji punjač za vozila – punjač namenjen je za potpuni rad izvan vozila. U ovom slučaju vozilo se puni direktno strujom iz mreže.
Punjač u vozilu – punjač instaliran na vozilu i namenjen je za rad samo na vozilu.
Punjenje – sve funkcije potrebne da se standardni napon/struja/ frekvencija dovedu na regulisani nivo napon/struja/frekvencija kako bi se osiguralo ispravno punjenje EV u kontrolisanom načinu rada osiguravajući pravilan prenos energije.
Uzemljenje – pristupačna priključna tačka za zajednički električni priključak svih izloženih provodnih delova.
Električno vozilo = EV (electric vehicle) – električno vozilo je bilo koje vozilo sa pogonom koji obezbeđuje električni motor s napajanjem električnog motora od akumulatorskih baterija ili drugih prenosnih uređaja za skladištenje energije, koje se uglavnom koristi na javnim putevima.
Stanica za punjenje EV = EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment) – element u infrastrukturi koji obezbeđuje električnu energiju za ponovno punjenje električnih vozila
AC EVSE – stanica za punjenje naizmeničnom strujom ugrađena u kućište izvan vozila sa posebnim upravljačkim funkcijama
DC EVSE – stanica za punjenje jednosmrenom strujom ugrađena u kućište izvan vozila sa posebnim upravljačkim funkcijama
Blokirajući uređaj – mehanički deo koji drži utikač ili konektor u radnom položaju i sprečava slučajno isključivanje utikača ili konektora.
Zaštitni uređaj za diferencijalnu struju – RCD – mehanički prekidač koji je namenjen za prenos struje u normalnim radnim uslovima ili prekidanje struje kada diferencijalna struja prelazi dopušteni nivo.
Standardno povezivanje – povezivanje definisano bilo kojim od sledećih IEC: 60309-1, IEC 60309-2 ili IEC 60884-1 i / ili nacionalnih standarda.
Osnovno povezivanje – povezivanje definisano u IEC 62196-1, poglavlje 8.3
Standardno povezivanje – povezivanje definisano u IEC 62196-1, poglavlje 8.4
Javna stanica za punjenje – stanica za punjenje EV, postavljena na javno dostupne površine.
Polujavna stanica za punjenje – stanica za punjenje EV, postavljena na javno dostupne površine čija je upotreba namenjena samo određenom broju korisnika (na primer, zaposleni i posetioci na parkingu firme , gde je punjenje je omogućeno samo sa identifikacijom korisnika).
Privatna stanica za punjenje – stanica za punjenje EV, povezana s unutrašnjom mrežom vlasinka stanice za punjenje.
Distributerska mreža – mreža za distribuciju električne energije kupcima.
Priključak – skup visokih, srednjih ili niskonaponskih vodova koji su potrebni za povezivanje korisnika s mrežom i koji definiše nadležna institucija u uslovima za priključenje.
Lokacija veze – mesto na kojem je korisnički priključak povezan na distributivnu mrežu.
Mesto punjenja – tačka gde se može napuniti ili zameniti baterija električnog vozila.
Izbor mesta za punjenje zavisi od vrste izabrane stanice za punjenje (korištenja brzog, kućnog, javnog ili nekog drugog mesta za punjenje) i tehničkih specifikacija automobila.
Da biste odabrali stanicu za punjenje, trebate znati koje će se vozilo puniti, koje su njegove karakteristike i gde ga želite instalirati i povezati na distributivnu mrežu.
Proverite za koju upotrebu i model poslovanja su Vam potrebne stanice za punjenje. Savetujemo Vam da pitate naše stručnjake koji će Vam odgovoriti na sva pitanja. Nazovite nas ili pošaljite upit.
Primer:
Jedan od najvažnijih faktora za izbor je i raspoloživa priključna snaga na objektu u kojem će biti instalirana stanica za punjenje:
Za punjenje snagom 3,7 kW potreban je monofazni priključak sa osiguračem od 16 A
Za punjenje snagom 7,4 kW potreban je monofazni priključak s osiguračem od 32A
Za punjenje snagom 11 kW potreban je trofazni priključak s osiguračem od 16 A
Za punjenje snagom 22kW potreban je trofazni priključak s osiguračem od 32 A
Snagu punjenja određuje najslabiji element u električnoj instalaciji, a snaga stanice za punjenje određuje brzinu punjenja.
Potrebno je proveriti snagu vozila i vrstu priključka za punjenje: T1 ili T2.
Vrsta priključka za punjenje određuje maksimalni dopušteni kapacitet punjenja.
Da li priključak može podneti dodatnog velikog potrošača vidi se iz računa za električnu energiju:
Potrebno je uporediti utrošenu snagu (sekcija 1 računa):
I odobrenu snagu (sekcija3, tačka 1)
Razlika ove dve vrednosti daje raspoloživu snagu!
Obavezno uporediti snage sa računa kada je potrošnja na vrhu (avgust, januar)
Ukoliko raspoloživa snaga nije dovoljna, moguća rešenja su:
– od distributera tražiti povećanje odobrene snage
– preispitati odabrani punjač (U našoj ponudi su i punjači sa baterijama. Takvi punjači koriste baterije za skladištenje energije koja se vozilu stavlja na raspolaganje kada za to postoji potreba a kada vozilo nije priključeno dopunjuje se baterija. Ovakvi punjači imaju na primer snagu 22kW a za vozilo raspolažu sa snagom od 45kW
– koristiti solarnu energiju ili drugi izvor električne energije
Kako postaviti kućni punjač
Stanica za punjenje može se postaviti van ili unutar kuće.
Ako je punjenje na otvorenom (tj kad je izloženo vremenskim prilikama), poželjna je nadstrešnica.
Stanica za punjenje se postavlja na zid ili na poseban nosač u blizini mesta gde parkirate automobil.
Do stanice za punjenje moraju se sprovesti električne instalacije (kabel odgovarajućeg preseka, uzemljenje). Napojni vod punjača je namenjen samo punjaču! (faktor jednovremenosti = 1. Na strujnom krugu punjača ne sme biti drugih potrošača.
U električnom razvodnom ormanu mora biti postavljen osigurač za zaštitu strujnog kruga stanice za punjenje kao i odgovarajuća zaštita od strujnog udara.
Električni punjači uglavnom ne sadrže zaštitu od kratkog spoja i zaštitu od strujnog udara, ali su oni vrlo važni jer štite električnu instalaciju od požara i direktnog kontakta izloženih delova – punjač, kabel, auto.
Sve potrebne zaštite za stanicu za punjenje instalira naš stručnjak prilikom montaže i prethodnog pregleda vaše električne instalacije.
Kao deo naših usluga možemo Vam postaviti stanicu za punjenje po principu “ključ u ruke”.
(izrada elektro projekta, instaliranje punjača, povezivanje, puštanje u rad, neophodna merenja i pribavljanje svih neophodnih dokumenata).
JAVNE, KOMERCIJALNE I OSTALE STANICE ZA PUNJENJE:
Održavanje se obavlja u slučaju potpisivanja ugovora o održavanju.
Vršimo preventivne preglede,i hitne intervencije.
Ovu uslugu preporučujemo operatorima infrastrukture za punjenje, distributerima usluga punjenja, vlasnicima javnih parkinga, trgovcima električnim automobilima, opštinama i operaterima distributivnog sistema.
Svako ko posluje sa stanicama za punjenje a koje su predviđene za veći broja klijenata (javnih, polu-javne stanice za punjenje)
U nastavku su osnovni fizički pojmovi:
Snaga = Broj faza x Napon x jačina struje
Vreme punjenja= Kapacitet baterije/Snaga punjenja
Kako snaga punjenja nije konstantna i zavisi od stanja baterije, za vreme punjenja, potrebno je dodati min još 30 min
Domet= kapacitet baterije / potrošnja (kWh/100 km) x 100
Za grubu računicu možemo da kažemo da prosečno malo eletrično vozilo može da pređe 100km sa 10kWh. Ako uzmemo cenu kWh u crvenoj zoni za višu tarifu od 17,877 din/kWh cena pređenih 100km sa električnim vozilom je oko 178,77 dinara ili ako tu cifru podelimo sa cenom goriva dobijamo ekvivalent potrošnji od oko 1,1 L na 100 pređenih kilometara.
Električna vozila su i jeftinija za održavanje i upotrebu i taj iznos čini takođe značajan deo u troškovima upotrebe EV.
Primer e-Golf:
Interval održavanja: Inspekcija prvi put posle 2 godine, zatim svake godine
Potrošni delovi:
Polen filter (Interval zamene maks. 2 godine)
Kočiono ulje (Interval zamene prvi put posle 3 godine zatim svake 2 godine)
Tečnost za pranje vetrobrana
Kočione pločice i diskovi (znatno manje habanje zbog rekuperacije el. Motora-kočenje motorom-vraćanje energije u bateriju)
U nastavku je trošak punjenja (prema NEFZ) dat za VW e-Golf:
Kilometraža godišnja |
NEFZ: 30000 km | Realno :20000 km | ||
Domet | 300 km | 200 km | ||
Broj ciklusa punjenja | 100 | 100 | ||
Energija baterije | 35,8kWh | 35,8 kWh | ||
Potrebna energija | 3580 kWh | 3580 kWh | ||
Cena kWh ukupno | VT :159 EUR | NT : 102 EUR | VT :159 EUR | NT :102 EUR |
Trošak po km | 0,44 c | 0,34 c | 0,8 c |
0,51 c |
Trošak energije za 100 pređenih kilometara, e-Golf : 0,34 – 0,8 EUR
Trošak energije za 100 pređenih kilometara, Golf : 8,5 – 9 EUR
VT – visoka tarifa NT – niska tarifa
Preuzmite tabelu sa prosečnim vremenom punjenja različitih eletričnih vozila: preuzmi dokument
Procedura je ista kao i kod klasičnih automobila, osim što su vozila na električni pogon oslobođena poreza na upotrebu, koji klasični automobili plaćaju prema radnoj zapremini motora, uz popust na starost.
Obavezno osiguranje se plaća uobičajeno, prema snazi motora. U zavisnosti od mesta registracije, lokalne samouprave mogu da oslobode električna vozila plaćanja komunalne takse, koja nije svuda ista, mada nije ni naročito visoka.
Važe ista pravila kao i kod uvoza običnih automobila. Treba nabaviti COC dokument, što u nekim slučajevima može da predstavlja problem, a umesto njega može da posluži i potvrda sa podacima koju izdaje Centar za motorna vozila AMSS – naravno ukoliko u svojoj bazi imaju podatke o tom vozilu.
Takođe, ukoliko je auto proizveden u Evropskoj uniji i želite da se „oslobodite“ plaćanja carine, potreban i EUR1 dokument kojim se dokazuje da je auto proizveden u EU. Postoji i alternativa EUR1 obrascu, ali se za detalje obratite nekom špediteru koji se bavi sređivanjem dokumentacije prilikom uvoza i čije ćete usluge morati u svakom slučaju da koristite. Električni automobil prolazi i uobičajeno ispitivanje prilikom uvoza.